fbpx

MK Beauty Blog

Dieta na piękną i zdrową cerę

23 kwietnia 2021

Zdrowa, promienna cera o jednolitym kolorycie to marzenie każdej z nas. Niestety, nie każdemu takie dobrodziejstwo jest dane – wiele osób, zarówno kobiet jak i mężczyzn, boryka się z rozmaitymi problemami skórnymi, jak choćby trądzik, przebarwienia, blizny, rumień czy pękające naczynka. By poprawić kondycję cery warto zacząć od kwestii mało oczywistej – od swojego talerza.

Oczywiście największy wpływ na stan skóry ma codzienna pielęgnacja, a więc m.in. stosowanie kosmetyków odpowiednich do rodzaju cery, nawilżanie, tonizacja, ochrona przeciwsłoneczna czy – w przypadku kobiet – dokładny demakijaż twarzy przed snem. Ważne są też zabiegi kosmetologiczne, jakim się poddajemy – z pomocą właściwie dobranych peelingów czy terapii z użyciem specjalistycznych urządzeń medycznych (np. mezoterapia mikroigłowa Dermapen) możemy skutecznie pozbyć się trądziku czy przebarwień, zwęzić rozszerzone pory i zredukować łojotok, będący przyczyną nieestetycznego błyszczenia się twarzy.

Umów się na konsultację odnośnie dietoterapii w problemach skórnych

Jednak nie mniej istotne jest to, co jemy – nie od dziś bowiem wiadomo, że nasza dieta ma wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, w tym również na stan skóry. Posiłki typu fast food, gazowane napoje, słone przekąski i słodkie desery – czyli ogólnie mówiąc, nadużywanie soli, cukru i tłuszczu – odbija się na skórze negatywnie, co może u siebie zaobserwować każda osoba, która w swojej diecie regularnie umieszcza tego rodzaju produkty. Oczywiście, pizza i cola czy ciastko, zjedzone od czasu do czasu, nie będą miały znacznego wpływu na stan naszej cery (chyba że cierpimy na nietolerancję danego składnika), jednak jeśli zbyt często goszczą na naszym talerzu, skóra (i nie tylko!) z pewnością się na nas zemści.

Dieta dla cery, czyli co jeść, by mieć piękną skórę

No dobrze, a zatem jakie jedzenie „lubi” nasza skóra i co jeść, by poprawić jej stan? Przede wszystkim ceni sobie żywność jak najmniej przetworzoną. Dieta dla pięknej skóry nie odbiega zasadami od ogólnie przyjętych zasad zdrowego odżywiania, a więc opiera się w dużej mierze na warzywach (zaleca się spożycie co najmniej 400g warzyw dziennie) i owocach, uzupełnionych zdrowym białkiem oraz naturalnymi tłuszczami wysokiej jakości. Ważne, by dostarczać skórze istotnych dla jej funkcjonowania witamin (m.in. witamina A,C, D, E), niezbędnych niezasyconych kwasów tłuszczowych i antyoksydantów, które opóźniają procesy starzenia się cery. Odpowiednio zbilansowana dieta pomoże nam również pozbyć się niedoskonałości, np. trądziku.

Podstawą diety dla zdrowej i pięknej skóry powinny być warzywa bogate w witaminy, mikroelementy i przeciwutleniacze

Przejdźmy do konkretów. Gdzie znajdziemy wykazane powyżej składniki i w jaki konkretnie sposób oddziałują one na stan naszej skóry?

  • Witamina A – bogatymi źródłami tej witaminy są m.in. marchew, suszone morele, wątróbka, tuńczyk, burak czerwony, papryka czy szpinak. Zalecane dzienne spożycie witaminy A to 700 µg – taką ilość znajdziemy m.in. w jednej średniej papryce lub marchwi lub małej garści suszonych moreli (ok. 6 sztuk). To jedna z najważniejszych witamin dla zdrowia i promiennego wyglądu naszej skóry: wpływa na stopień jej nawilżenia, wygładza i uelastycznia skórę, zapobiega złuszczaniu się naskórka oraz chorobom skóry i normalizuje wydzielanie łoju.

  • Witamina C – znajdziemy ją m.in. w papryce, owocach jagodowych (czarna i czerwona porzeczka, truskawki, maliny, żurawina), owocach cytrusowych, natce pietruszki czy warzywach kapustnych i kiszonkach, a jej dzienne zapotrzebowanie to 75 mg (tyle zawiera m.in. szklanka truskawek lub średnia papryka). Nazywana witaminą młodości, witamina C bierze udział w syntezie kolagenu, pomaga również pozbyć się przebarwień skórnych (reguluje produkcję melaniny), wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i poprawia mikrokrążenie w skórze oraz łagodzi stany zapalne. Jest bardzo silnym antyoksydantem, chroniąc skórę przed działaniem wolnych rodników.

  • Witamina E – obfitują w nią m.in. pestki i orzechy, oleje roślinne, jabłka, kiełki zbóż i soja, a dzienne zapotrzebowanie wynosi 8 mg dla kobiet i 10 mg dla mężczyzn (taką ilość zawiera np. kilka orzechów i łyżka oleju słonecznikowego). Pobudza metabolizm tkanki łącznej, poprawia nawilżenie i sprężystość skóry, jest też silnym przeciwutleniaczem oraz wspiera walkę z trądzikiem.

  • Witamina D – znajdziemy ją m.in. w jajkach, mleku i produktach mlecznych, serach dojrzewających i tłustych rybach. Dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi 40-100 µg, a więc tyle, ile zawiera np. 115 g łososia. Witamina D reguluje biologiczny cykl naskórka, wpływając m.in. na gojenie się ran i regenerację skóry, a także hamuje rozwój uszkodzeń wywołanych stresem oksydacyjnym i reakcji alergicznych.

  • NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) – bogatym ich źródłem są przede wszystkim naturalne oleje roślinne (z wiesiołka, lniany, z pestek winogron, sojowy), tłuste ryby a także siemię lniane. Nasz organizm nie jest w stanie sam ich syntezować, dlatego tak ważne jest ich dostarczanie z pokarmem, zwłaszcza że ich rola dla kondycji skóry jest nieoceniona. Pomagają współtworzyć warstwę hydrolipidową skóry, skutecznie ochraniającą przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych, są budulcem naskórka i chronią skórę przed promieniowaniem UV.

Jak widzicie, powyższe produkty są łatwo dostępne, smaczne i zdrowe w każdym tego słowa znaczeniu – nie tylko dla stanu naszej skóry, ale również dla prawidłowego funkcjonowania całego ciała. Warto więc oprzeć swój codzienny jadłospis właśnie na nich, a nasza skóra szybko odwdzięczy się nam promiennym wyglądem, gładkością i zdrowym kolorytem.

Nieoceniona suplementacja

Bardzo często nasza dieta – z różnych przyczyn – pozostawia wiele do życzenia. Brak czasu, ciągły stres, mnóstwo obowiązków – to wszystko nie sprzyja regularnemu gotowaniu i zdrowemu odżywianiu się. Jeśli zatem wiemy, że nie dostarczamy naszej skórze niezbędnych dla zdrowia i urody składników, warto wspomóc się suplementami diety. Oczywiście nie na zasadzie łykania preparatów multiwitaminowych, które najczęściej cechują się niską wchłanialnością – zdecydowanie lepiej zbadać, jakich składników konkretnie nam, brakuje, a następnie skupić się na uzupełnieniu właśnie tych niedoborów.

Dieta na zdrową cerę – umów się na konsultację

Warto również zaopatrzyć się w suplementy dedykowane wprost pięknej i zdrowej skórze. Opierają się one na wysoce biodostępnych składnikach, które dla prawidłowego funkcjonowania skóry mają duże znaczenie. Moim Pacjentom polecam na przykład Pure Omega 3-6-9 od D-Lab Nutricosmetics, który zawiera peruwiański olej roślinny Sacha Inchi w czystej postaci, bogaty w NNKT w doskonale zbilansowanych proporcjach.

Dla zdrowej i pięknej cery bardzo ważny jest również kolagen, naturalnie syntezowany przez fibroblasty w głębszych warstwach skóry. Niestety z wiekiem produkcja włókien kolagenowych i elastynowych spowalnia, co odbija się na wyglądzie skóry: staje się ona mniej napięta, zwiotczała i cienka, pojawiają się na niej zmarszczki a rany gorzej się goją. Zawartości kolagenu w skórze właściwej nie uzupełnimy za pomocą aplikowanych zewnętrznie kremów, możemy jednak dostarczyć go od środka – np. stosując preparat Czysty Kolagen. Proporcje kolagenu i elastyny w tym suplemencie są identyczne z ich proporcjami w naszej skórze (94% włókien kolagenowych i 6% włókien elastyny), cechuje się on również doskonałą biozgodnością i przyswajalnością, dzięki czemu przenika do tkanek w celu niwelowania oznak starzenia się skóry i poprawy jej struktury.

Uzupełnieniem zdrowej diety mogą być suplementy – koniecznie wysokiej jakości, wykonane z naturalnych składników i o wysokiej bioprzyswajalności

Jeśli natomiast jemy zbyt mało produktów bogatych w antyoksydanty, pomocna może być antyoksydacyjna organiczna zielona herbata, zawierająca aż dziewięć roślin i owoców bogatych w przeciwutleniacze. Mieszanka na bazie zielonej herbaty Sencha, bogatej w katechiny i uznawanej za jedną z najbardziej oksydacyjnych herbat, ma w składzie również m.in. jagody goji, czarną porzeczkę, nasiona granatu i truskawkę, dzięki czemu dostarcza naszej skórze kombinację polifenoli, odpowiedzialnych m.in. za wychwytywanie wolnych rodników w komórkach, stymulację kolagenu i opóźnianie naturalnych wewnętrznych procesów starzenia skóry.

Jeśli potrzebujesz porady odnośnie diety w problemach skórnych lub po prostu diety dla pięknej cery, zapraszamy Cię na konsultację do Gabinetu MK Beauty Room w Warszawie. Zadzwoń na numer +48 692 284 705, lub wyślij nam e-mail na adres biuro@mkbeautyroom.pl (lub przez formularz kontaktowy na dole strony głównej).

Marzena Kochan, właścicielka kliniki MK Beauty Room

Polecamy też:

Nowoczesne zabiegi przeciwzmarszczkowe

Młoda i jędrna skóra nie jest już zarezerwowana dla dwudziestolatek! Dzięki innowacyjnym zabiegom medycyny estetycznej możemy skutecznie pozbyć się pierwszych zmarszczek, na dłużej zachowując młodzieńczą witalność. Zwłaszcza, że nowoczesne

Czytaj więcej »

Innowacyjny lifting ultradźwiękowy HIFU

Medycyna estetyczna rozwija się bardzo szybko, oferując nam coraz to nowe, jeszcze skuteczniejsze metody walki z defektami estetycznymi twarzy i ciała. Jedną z innowacyjnych technologii odmładzających jest bazująca na skoncentrowanych

Czytaj więcej »